Търсене в този блог

понеделник, 17 юли 2017 г.

ДОМАТИ С ОРИЗ

Това е едно от първите неща, които се научих да правя в още почти невръстна детска възраст поради една много проста причина – от една страна ги обожавам, а от друга ги обожавам вкъщи само аз. Така че един прекрасен ден бях научен да си ги правя сам. И да си ги ям. И с двете нямах (и още нямам) никакви проблеми. Много хора гледат на това ястие ката на селско и просташко, но пък ние живеем ва Балканите и на гурме кухнята сме свикнали да гледаме леко подозрително (което не означава, че сме против нея!)…
 
Необходими продукти:
две малки консерви от 350-400 гр. домати (силно препоръчително, макар и не задължително белени)
една голяма чаша ориз
една голяма глава лук
една глава стар чесън
един средно голям морков
зехтин (олио) за запържване (зависи колко широк е тиганът)
сол
черен пипер
червен пипер
чубрица
куркума

Приготвяне:
Лукът се нарязва на не много ситно, след което се запържва до златисто в мазнината. Към него се добавя добре измития ориз (отцеден, че да не пръска!) и се запържва при непрестанно бъркане докато стане прозрачен, като същевременно се добавят подправките на вкус (куркумата е относително ново хрумване, което цели да оцвети ориза в жълто, така че да има по-апетитен вид, а пък и вкуса ѝ се връзва добре). Малко преди да стане готов се добавя и нарязания на шайби чесън и предварително наситнения с блендер или настърган морков. Добавя се необходимото количество вода и тук е най-тънкия момент от рецептата – има две неща, които трябва да се съобразят: 1) различните сортове ориз „пият“ различно количество вода; и 2) в самата консерва с домати има доста вода, като при някои сосът е по-гъст, а при други – порядък. Общо взето нещата стават често пъти на основата на шесто чувство, но като добър начален ориентир може да се вземат два обема течност (заедно със соса от консервата!) за един обем ориз. Оставя се да къкри на котлона за 4-5 мин, през което време в тава се изсипват доматите от консервата. Те се заливат с ориза и се пекат около час-час и половина на 160  °С, като ориентир е изпаряването на водата. Тук също нещата зависят от това дали фурната е с вентилатор или не – ако е с вентилатор е добре да се сложи малко повече вода, тъй като тя ще се изпарява по-бързо преди да свари ориза. Накрая се наръсва с магданоз, ако такъв е наличен. За гарнитура към доматите с ориза могат да се добавят печени на скара свински вратни пържоли, стига да не са пости.
Добър апетит! Чакам коментари за тази „просташка манджа“. Шервайте, ако ви се е усладило!










4 коментара:

  1. МНОГО ОБИЧАМ ДОМАТИ С ОРИЗ. НЕ СЪМ ПРАВИЛА, НО ЩЕ СЕ ПРОБВАМ В СКОРО ВРЕМЕ. ТАЗИ РЕЦЕПТА МИ ХАРЕСА, НО АЗ ГОТВЯ В ЦЕПТЕР И СЕ ЧУДЯ ДАЛИ ЩЕ СЕ ПОЛУЧИ БЕЗ ПЕЧЕНЕ В ПЕЧКАТА, Т.Е. ВОДАТА ОТ ДОМАТИТЕ ДА СЕ ИЗПАРИ В ТЕНДЖЕРАТА. БЛАГОДАРЯ ВИ.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте, не знам дали ще ставе в цептер - преди време пробвах в rice cooker, в който по принцип готмя много неща с ориз (грах с ориз, скариди с оризр и др.), и за мое учуднане не се получи - оризът се разводни и в крайна сметка се наложи да го допека във фурната, след което стана. Ще съм благодарен, ако споделите опита с цептера.

      Изтриване
  2. Здравейте! И аз не съм голям фен на доматите с ориз (майка ми ги готвеше доста често едно време), не защото са "селска" манджа, просто не обичам такива примесени яденета. Но от друга страна обожавам доматена салца и всякакви доматени пюрета, затова ми се струва, че вашата трактовка на това ястие ще ми хареса, ще запаметя блога Ви и ми се струва, че това няма да е единственото, което ще сготвя по Ваша рецепта.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за доверието! Надявам се, ако не доматите с ориз, то поне част от другите рецепти да Ви харесат!

      Изтриване