Търсене в този блог

четвъртък, 21 декември 2017 г.

СУРОВО-СУШЕНО ПАТЕШКО МАГРЕ



Или с други думи – пастърма от патешка филе по френска рецепта. Няма по-добра и, въпреки че не излиза евтино, си заслужава до последната стотинка. Иначе за пръв път я опитах преди години във Франция и оттогава не пропускам да си взимам всеки път, когато отида. А и понякога добри приятели ми носят, знаейки с каква възхита разказвам за нея. Да, ама отдавна на съм бил във Франция и ми хрумна да се поразровя из френските кулинарни сайтове. От това, което прочетох, изненадата колко лесно се приготвя, може да се мери само с възторга от вкусовите ѝ качества. Така че купих сурово магре и всичко останало, приготвих я (включително и в побългарен вариант, адаптиран към родните ни вкусове) и се въоръжих с много търпение, че се чака 3 седмици…

Необходими продукти (за 4 магрета около 1 кг общо):
4 броя (цифрата не е задължителна!) сурови не-замразявани магрета
2 кг. морска сол
1 с.л. захар
черен пипер
чесън на прах
червен пипер
чубрица

Приготвяне


Магретата се изплакват от евентуално пусналия сок бързо със студена вода и се подсушават старателно с кърпа.

Важното е процедурата по плакненето и подсушаването да се осъществи едновременно много старателно и много бързо, тъй като вкусовите качества на месото, когато се държи по-дълго време накиснато във вода, се променят заради отделянето във водата на елементи и нискомолекулни съединения. Абе накратко – прецаква се. В достатъчно голяма да побере магретата кутия с капак се слагат около 1.5 – 2.0 см дебел слой от морска сол (малко над кило в моя случай). Магретата се поръсват отвсякъде с малко захар (аз поръсих две със захар и 2 намазах с мед по мое усмотрение) и се нареждат върху солта с кожата надолу (в оригиналните рецепти пишеше, че това се прави за да не станат прекалено сухи).





Притискат се плътно към солта и отгоре се засипват с останалата сол, която също се притиска плътно към тях. Кутията се затваря с капака и се оставя в хладилник. В различните рецепти времето за престой варираше между една нощ и 24 часа (изрично пишеше да не е повече, че да не се пресуши и пресоли месото), като аз реших да го държа докато слоят в дъното на кутията от сол с променен цвят, дължащ се на отделянето на мускулния сок, спре да нараства. Отделно в мен заговори и микробиологът, тъй като не аз съм гледал и клал патките. След като осоляването приключи, магретата се изваждат от солта, изплакват се бързо и обилно със студена течаща вода и се подсушават с кърпа.



На обем трябва да са станали видимо по-малки и да са потъмнели и втвърдили се. За съжаление не запомних кои бяха оваляни в мед и кои само със захар, а визуално и по аромат не се различаваха. В оригиналната рецепта следва овалване само в черен пипер, но аз реших да пробвам да ги овалям още и в червен пипер, чубрица и смес от чубрица, червен пипер чесън на прах да видя какво ще се получи.


Следвайки оригиналната рецепта, магретата трябва да се увият в чисти кърпи и да се оставят в раздела за зеленчуци в хладилника за 3 седмици. Аз обаче междувременно сглобих пастърмарника и като не виждах признаци на узряване през първите 10 дни в хладилника, ги прехвърлих пастърмарника, където веднага си пролича, че започват да узряват. Така още 11 дни и …




Да не казвам, че ще ми завидите! Не завиждайте – давам ви рецептата от сърце! Иначе, пробвайки различните варианти на овкусяване, не мога да кажа, че някой от тях е порвал, но като че ли най-много ми се усладиха оригиналният (само с черен пипер) и този само с червен пипер.
Bon appétit et à votre santé! Това няма нещо, дето да не го пие, стига само да е качествено!


8 коментара:

  1. Най напред, поздравления за великолепния блог, стилът на готвене и писане много ми допада:) Може ли един лаишки въпрос: при топло време пастърмарникът в хладилник ли се слага или просто някъде на сянка?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте! Благодаря Ви за добрите думи и оценката!
      За съжаление при топло време пастърмарникът бездейства и чака края на есента... Но магаре може да се направи в хладилник - увито в няколко ленени кърпи и поставено в отделението за зеленчуци, което предварително е измито и подсушено добре.

      Изтриване
    2. Благодаря:) Така си и предполагах, но ето повод да се зарадва човек и на студа! Ако се наканя да го правя в хладилника, ще споделя резултата!

      Изтриване
    3. Успех! Надявам се да Ви хареса, ако пробвате!

      Изтриване
  2. Днес окачих за сушене. Магретата прекараха в солта 18 часа, единствената подправка е черен пипер. Пожелайте ми успех!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Сигурен съм, че ще Ви се получи, но Ви пожелавам успех! Пригответе си хубаво червено вино за дегустацията! Весели празници!

      Изтриване
    2. Стана великолепен деликатес! Благодаря! Успешна година от мен:)

      Изтриване
    3. Да ви е сладко! Успешна и на Вас!

      Изтриване